lørdag 22. november 2014

Intel, Amd - eller...

På CPU-fronten har jeg både hatt AMD og Intel opp gjennom tiden, men skal jeg være ærlig er jeg vel mest fornøyd med Intel.

De siste 7 (!) årene har det været en Quad Core Q6600 som har holdt koken, den har sparket godt unna, men er dårlig på varme. Blir fort 65-70 grader selv under moderat belastning.

Kandidater til ny CPU er da i5 eller i7 i forskjellige varianter. Iom at mine CPUer varer lenge er det vel bare å fleske til med en kraftige en. Her må en og se på chipset, og se hva som passer best sammen.

Jeg endte på i7-4790K. Er en god del kraftigere en de jeg har og har helt andre termiske egenskaper.
Dette er er Haswell-core, en serie som ble introdusert i 2013 og som fikk en refresh i 2014. Lest test av i7-4790K her.

De ypperste hovedkortene som støtter Haswell har Intel Z97/H97 så jeg har kombinert dette med Z97.

Mange som leverer Z97, men jeg har alltid hatt sansen for hovedkort fra Asus. De har mange forskjellige hovedkort med Z97, men siden jeg ønsker et lite kabinett  så må jeg har Mini-Atx blir alternativene færre. Av alternativene fra Asus havnet jeg på Z97M-Plus.








http://www.asus.com/Motherboards/Z97MPLUS/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar